Varanasi

12 november 2019 - Varanasi, India

Het duurde idd iets meer dan 12 uur voor wij Varanasi bereikte. Er wordt hard gewerkt in India om overal stroom en goede wegen te krijgen, maar die laatste zijn er nog niet, althans niet richting Varanasi. Maar weer prachtige tafrelen en landschappen gezien. Het is een fotogeniek land. Inmiddels een flinke luchtweg infectie  opgelopen. Smog en airco geen goede combinatie. Bij aankomst zat de dokter al te wachten. Namasté Yana, Voor drie dagen anti biotica en ik kan er weer tegen. Overigens is bier in combinatie met antibiotica juist prima volgens de dokter, whiskey dat dan weer niet 😂 addendum twee dagen later, de dokter heeft natuurlijk ook zijn fee, 1.500,00 roepee. Echter hij kon geen rekening schrijven want was zijn rekening blok zeg maar vergeten, de medicijnen werden op een wit a4 geschreven, handtekening klaar...Bij de apotheek kan je hier trouwens heel veel zonder recept verkrijgen. De dokters rekening, ....ik zei ik heb een rekening nodig voor de zorgverzekeraar ter declaratie....Ja, ja weet niet of hij het echt begreep, maar goed hij zou de volgende dag terug komen met de rekening, en ik betalen. Gisteren en vandaag gevraagd aan receptie, geen dokter gezien...Dokter laten bellen, helaas was hij te druk en ver weg om langs te komen.......Dat is ook India.

Heerlijk gegeten, wijntje gedronken het kan en mag allemaal voor de betalende toerist. Vroeg naar bed want morgen, zonsopgang met een boot de Moeder Ganga (Ganges) overvaren. Twee crematie ghats, natuurlijk ga je daar geen foto s maken. De boot Japanners hadden het denk ik niet begrepen. Heerlijk ontbeten op een roof top tentje. Verse jus, gember citroen thee en tosti knoflook ui en tomaat. De groep ging een tour doen, ik lekker over de Ghats terug naar hotel gelopen. Prachtig. Nu in hotelkamer met een biertje, lekker douchen, om 1630 afspraak met groep, er is een boot gehuurd om de ceremonie vanaf het water te bekijken. Het is vandaag dev Diwali, lichtjesfeest, heb begrepen er vandaag 200.000 meer Indieers in Varanasi zijn dan normaal.

Dag later......

Prachtig zoals de Ghats met elektrische lampjes en kleine olie lampjes zijn versierd tijdens dev Diwali, wij hebben eerst over moeder Ganga gevaren,  en toen met heel veel bootjes voor het podium waar de Punja ceremonie werd gedaan. Erg indrukwekkend. Halverwege de ceremonie werd sein vertrekken ingezet, beetje gênant maar ieder leek het normaal te vinden dat wij met best veel geschreeuw van de tussenpersoon, en geronk van de motor -dwars door de ceremoniële geluiden heen- vertrokken.  Officieel bestaat het kastensysteem niet meer in India, maar je merkt bij alles en overal dit niet uit de mensen hun systeem is, ondanks de wettelijke bepaling. Nog een soort mini ceremonie gedaan 200 drijvende kaarsjes...Erg mooi.

Vandaag een rustdag, na wakker te zijn geworden zonder wekker, lekker door de straten om hotel gelopen, gekeken bij een fietsenmaker en een mijnheer die hele kunstige bloementjes in vet spoot, ik denk een soort curos, ontbeten en naar Sarnath per tuk tuk gereden. Sarnath (ook Migadaya, Isipatana of Rishipattana) is een wijk van Benares in de deelstaat Uttar Pradesh, en is een van de vier belangrijkste pelgrimsplaatsen in het boeddhisme. Het bevindt zich op de plaats van het vroegere hertenpark waar de Lord Boeddha voor het eerst de Dharma aan anderen onderwees, en waar de Sangha (de boeddhistische gemeenschap van monniken) ontstond.

Vanavond vroeg naar bed want morgen 0500 vertrek, voor een 14 uur durende busrit naar  Shivpatinagar een dorpje voor de Nepalese grens, onze laatste Indiase bestemming. Begrepen er geen wifi is in het hotel dus, volgende verslag komt vanuit Nepal.